De Kansspelautoriteit heeft voor haar nieuwe ‘Pak je leven weer op’ gokstopcampagne een AI-panel ingezet om probleemspelers effectiever te bereiken.
De Kansspelautoriteit heeft voor haar nieuwe ‘Pak je leven weer op’ gokstopcampagne een AI-panel ingezet om probleemspelers effectiever te bereiken.
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft voor de nieuwste uiting van de gokstop-reclame Pak je leven weer op, neem een gokstop voor het eerst gebruikgemaakt van een panel dat volledig door Artificial Intelligence is samengesteld. Reclamebureau FCB Amsterdam, verantwoordelijk voor de creatie, wilde inzicht krijgen in hoe probleemspelers bereikt kunnen worden die normaal gesproken campagnes vermijden.
Het bureau creëerde met behulp van AI een panel van fictieve probleemspelers, dat als klankbord diende voor het testen van de gokstop-reclame. “Door niet alleen onze eigen human intelligence te gebruiken, maar ook door met AI een panel van probleemspelers te creëren, ontstond een dialoog die tot nu toe niet bestond,” aldus Strategy Lead Dennis van Aalst op LinkedIn. Het doel was een boodschap te ontwikkelen die ook spelers aanspreekt die normaal gesproken geen aandacht aan een gokstopcampagne schenken.
De campagne is onderdeel van de always-on strategie van de Ksa, gericht op gedragsverandering bij probleemspelers. Centraal staat het stimuleren van een gokstop door inschrijving in Cruks, het landelijke uitsluitingsregister. Waar eerdere uitingen rust en herstel in familie, sport of hobby’s lieten zien, legt deze nieuwe commercial de nadruk op de rol van de sociale omgeving.
In de reclamespot zien we een vriendengroep op de bowlingbaan. Wanneer één van hen de namen invoert op het speelscherm, kiest ze ervoor om een vriend de naam ‘gokstoppertje’ te geven. De groep reageert lachend, terwijl de speler die zijn gokgedrag onder controle heeft gekregen bemoedigend op de schouder wordt geklopt. Zo wordt hij weer volledig in de groep opgenomen. De boodschap: stoppen met gokken betekent meer dan alleen het spel verlaten – het gaat om het terugwinnen van je plek in het sociale leven.
FCB Amsterdam was eerder betrokken bij de ontwikkeling van de eerste uitingen in deze campagne en werkte in 2022 mee aan de anti-gokreclame Pas op gamen en gokken. Wil je meer weten over de werking van online kansspelen? Lees ons artikel over online casino’s of ontdek de lijst met Nederlandse casino’s.