Vanaf heden is het niet langer toegestaan voor online gokondernemingen om als sponsor op te treden voor sportorganisaties en competities. Deze nieuwe regeling is onderdeel van het Besluit Ongerichte reclame kansspelen op afstand (Orka), dat in werking trad op 1 juli 2023. Dit betekent dat logo’s van gokbedrijven niet langer te zien zullen zijn op de outfits van voetballers en andere sporters. Sportorganisaties kregen al in 2023 te horen dat ze tegen 1 juli 2025 een alternatieve sponsor moesten vinden.
Ondanks dat het gokverbod pas officieel in 2025 van kracht werd, mochten sportorganisaties vanaf 2023 geen nieuwe sponsorcontracten meer aangaan met online casino’s en aanbieders van online gokdiensten. Het verbod op niet-gerichte reclame werd in drie fasen geïmplementeerd, waarbij het verbod op sportsponsoring de laatste fase was. In 2023 sloten nog veel sportclubs deals met goksponsors, met contracten die liepen tot 1 juli 2025. Hierdoor waren de logo’s van goksponsors nog twee seizoenen te zien op de voorkant, achterkant, of mouw van diverse voetbalclubs en andere sportteams in Nederland.
Eerder dit jaar werd in het Algemeen Dagblad aandacht besteed aan de gevolgen van het verbod op goksponsoring voor de sportwereld. De financiële middelen die voortkwamen uit de sponsorcontracten zouden het mogelijk hebben gemaakt dat er geïnnoveerd kon worden bij verschillende organisaties. Andere sponsoren zouden dit gat niet (volledig) kunnen dichten, zo voorspelden betrokkenen in de krant. Daarnaast zou de concurrentie met buitenlandse clubs moeilijker worden zolang in het buitenland wel sponsorcontracten met online gokbedrijven werden geaccepteerd. Het was dan ook de vraag hoe elke sportclub en -bond het gat zou gaan opvullen op 1 juli 2025.
Voetbalclub ADO Den Haag maakte al in december 2024 een einde aan die onduidelijkheid. Toen kondigde de club al aan dat het Bingoal Stadion, zoals het stadion in Den Haag tot gisteren heette, vanaf komend seizoen zou worden hernoemd tot het WerkTalent Stadion. In de maanden daarna bleef het lange tijd stil. De eerstvolgende voetbalclub die liet weten welke vervanger er was gevonden, was AZ. De Alkmaarse voetbalclub kondigde in april aan dat voormalig hoofdsponsor AFAS weer zou terugkeren op het shirt in plaats van Kansino. Eind juni liet ook promovendus Telstar weten dat er een ‘nieuwe’ sponsor was gevonden voor het shirt en het stadion van de nieuwe Eredivisieclub. In plaats van 711 zal BUKO hoofdsponsor zijn van de club uit Velsen-Zuid. Net als AZ koos ook Telstar daarmee voor de terugkeer van een oude hoofdsponsor.
Op 10 juni 2025 maakte de KNVB bekend een nieuwe sponsor te hebben gevonden voor de KNVB Beker. In plaats van TOTO wordt de naam van Eurojackpot, eveneens een merk van Nederlandse Loterij, verbonden aan de bekercompetitie. TOTO, voorheen official partner, wordt ook bij de Vrouwen Eredivisie vervangen door zustermerk Eurojackpot. Omdat het verbod voor goksponsoring alleen geldt voor online gokbedrijven mogen landgebonden kansspelaanbieders en loterijen nog steeds sponsorcontracten afsluiten. Naast de Vriendenloterij als naamgevend sponsor van de Eredivisie, koos de KNVB dus ook bij het bekertoernooi voor een loterij als sponsor. De sponsorovereenkomst die de KNVB sloot, kreeg de nodige kritiek te verduren. Er was vooral onbegrip rondom de regels voor het verbod op goksponsoring.
Deze onduidelijkheid ontstond zelfs bij de initiatiefnemers van het reclameverbod, Kamerleden Mirjam Bikker en Michiel van Nispen. Zij stelden Kamervragen aan de staatssecretaris over waarom Eurojackpot wel sponsor mocht zijn. In de weken daarna werd duidelijk dat Eurojackpot het niet bij het sponsorcontract met de KNVB zou houden. Er werd namelijk ook een samenwerking aangekondigd met AZ. Bij die club is het logo van Eurojackpot te zien op de mouw van het shirt. Ook FC Twente maakte onlangs bekend dat het logo van Eurojackpot op de mouw van het shirt zal gaan verschijnen.
In tegenstelling tot AZ had FC Twente vorig jaar ook een goksponsor op de mouw van het shirt staan, namelijk TOTO. FC Twente was niet de enige voetbalclub in Nederland die het logo van TOTO op de mouw van het shirt had staan. Clubs als FC Utrecht, FC Groningen, en RKC Waalwijk hadden eenzelfde overeenkomst met de bookmaker. Het is vooralsnog niet bekend of zij een vervangend sponsor hebben gevonden. Er zijn daarnaast ook voetbalclubs die nog geen nieuwe hoofdsponsor hebben aangekondigd terwijl zij afscheid hebben moeten nemen van een gokbedrijf als hoofdsponsor.
Voetbalclubs als Almere City, Fortuna Sittard, en PEC Zwolle hadden respectievelijk One Casino, BetCity, en Circus op hun shirts staan. Deze clubs hebben nog niet bekendgemaakt welke sponsoren de gokbedrijven zullen vervangen. Eerder deze maand kondigden twee clubs wel aan een vervanger gevonden te hebben. Zo zal Clean Mat Trucks het plekje van BetCity overnemen op de voorzijde van het shirt van Vitesse. Ook MVV koos voor een sponsor uit de regio. In plaats van One Casino staat volgend seizoen TCC Smart IT Solutions op het shirt van de club uit Maastricht.